27 november 2009

Fredagkväll

Ligger just nu i sängen och jobbar lite innan jag ska sova, alldeles dödstrött efter två veckors konstant arbete. Men det är alldeles självvalt att syssla med politik även om jag ibland kan undra vad jag sysslar med som även ska jobba imorgon. Det blir 13:e dagen i rad i tjänst.
Men sen tänker jag tillbaka på eftermiddagens möte med närsjukvårdsberedningen där vi behandlade ett flertal viktiga socialliberala frågor såsom tex läkemedelassisterad behandling för heroinister som jag skrivit om tidigare och sprututbyte i Helsingborg. Flera andra viktiga prioriteringar vi gjorde är:

* Ungdomsmottagningarna ska få fler anställda genom en förstärkning om
ytterligare 4 miljoner kronor
* Den palliativa vården får en förstärkning om totalt 20 miljoner kronor nästa år
* Utbyggnad av demensvård/minnesmottagningarna i Nordvästra, Sydvästra och Nordöstra
Skåne f som får ett tillskott på 10 miljoner kronor
* Sprutbytesprogrammet i Helsingborg får ett tillskott på 1,2 miljoner kronor
* Ytterligare 2 miljoner kronor tillförs Hälsoval Skåne avseende målrelaterad
ersättning till bl.a. familjecentraler
* Fontänhusen får 1,6 miljoner kronor i verksamhetsstöd
* Diakonicentralens mottagning för hemlösa i Lund ska stöttas med 300.000 kronor

Och när jag tänker på att jag faktiskt kan göra skillnad (kan låta pretto) så känns det ändå fantastiskt roligt att syssla med politik. Ibland använder jag jämförelsen med Zlatan, att vi båda faktiskt har förmånen att kunna hålla på med vårt stora intresse på heltid. Annars tror jag inte att vi har så mycket likheter Zlatan och jag.

KB rapporterar om demsensvården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar