4 september 2009

Ensamkommande flyktingbarn och pandemiplanering

Efter en förmiddag med ärendegenomgångar och en massa hälsovalsdiskussioner ska jag strax bege mig till Bromölla. Jag ska under eftermiddagen träffa representanter för alla de nordostskånska kommunerna. Jag har regelbundet samarbetsträffar med alla skånska kommuner och idag ska det alltså vara i Bromölla. Vi kommer bla att diskutera samordnad rehabilitering och effekter av hälsovalet. Sedan har jag satt upp på dagordningen att vi ska få information om pandemiplaneringen samt ensamkommande flyktingbarns situation i Skåne. Det är två ämnen som är vitt skilda åt, men de har åtminstone en sak gemensamt. Det är att vi alla har ett gemensamt ansvar för att lösa problem.

När det gäller pandemin måste vi alla tillsammans ta ett ansvar för att samhället ska fungera om influensan bryter ut med full kraft. Och när det gäller barnen har vi alla ett ansvar att se till att dessa barn som flytt från sitt land kan få en god start i Sverige och bygga upp en dräglig tillvaro här. En förutsättning för det är att de kan komma från mottagningen till en plats i samhället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar