14 april 2010

Mycket som händer i världen

Under de senaste veckorna har det hänt mycket som jag velat blogga om, men tiden har inte
riktigt medgivit det. T ex flygplanskraschen som drabbade det polska folket, mordet på apartheidledaren i Sydafrika och socialdemokraternas "vallokomotiv". Måste säga att jag tycker att deras utspel med en egen polis till varje elev var lite annorlunda. Men jag vet inte om jag tycker att politiken ska in och detaljreglera polisens arbeta, även om jag tycker att den gamla kvarterspolisen var något oerhört bra.

Jag minns själv mycket väl Börje som var kvarterspolis i det område jag växte upp i. Han var regelbundet i skolan och pratade om allt från cykelsäkerhet till brott. Börja var ett uppskattat inslag och vi barn/ungdomar visste all vem han var. Men att politiken in i minsta detalj ska reglera hur det ska gå till, som det verkar som S vill är fel väg att gå. Exempel på detaljreglering är att jag läste i en artikel att man skulle kunna läsa på skolans anslagstavla vem som var ansvarig polis. Gott förslag men vi politiker ska väl ändå inte tala om vad som ska stå på anslagstavlan. Det är jag övertygad om att polis, lärare, rektorer, socialsekreterare, kuratorer och alla övriga i de professionella nätverken klarar av att hantera bättre utan politisk klåfingrighet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar