4 april 2014

Mitt fulla stöd till medarbetarna på SUS att uttrycka sin mening

Igår skrev ett stort antal av Region Skånes medarbetare vid SUS ett öppet brev med anledning av att Jimmie Åkesson ska komma och besöka akuten i Malmö. Man hade samlats under parollen #vårdanställdamotrasism och man uttryckte att den politik som Sverigedemokraterna står för inte är förenlig med den verklighet som finns på en akutmottagning i Sverige.

Jag håller med medarbetarna. I Regionfullmäktige och i andra diskussioner och debatter så framhåller Sverigedemokraterna att man ska skilja på människor och människor även när det gäller rätten till vård. I Region Skåne fattade vi flera år innan regeringens och Miljöpartiets överenskommelse på riksplan, exempelvis beslut om kostnadsfri akutsjukvård till även papperslösa och gömda personer. Jag argumenterade då och fortfarande att det är orimligt att låta sjukvårdspersonalen neka människor i akut behov av vård bara för att man inte har ett pass eller uppehållstillstånd. Det strider mot de grundläggande värderingarna för all hälso- och sjukvård samt strider mot de mänskliga rättigheterna. Med detta sagt kan inte Region Skåne neka Sverigedemokraterna att göra ett verksamhetsbesök. Oavsett vad man tycker om SD så är de faktiskt demokratiskt invalda i Sveriges riksdag och i Regionfullmäktige.

Det som tynger mig något oerhört är att jag idag nås av nyheterna att några av de som skrivit under det öppna brevet utsatts för mordhot. I år 2014, i Skåne för att de på ett välskrivet sätt uttryckt sin åsikt i sann demokratisk anda. Det är skrämmande.

I samhällsopinionen beklagar sig ofta olika experter över att medlemsantalet i de politiska partierna minskar samt att samhällsengagemanget i stort är lågt från medborgarna. Men det är inte konstigt med ett sådant debattklimat som dagens nyheter visar prov på. Inte ens de som arbetar med akutsjukvård varje dag kan uttrycka den oerhörda motsättning som de upplever mellan Sverigedemokraternas politik och det grundläggande etiska värdena som hälso- och sjukvården bygger på utan att bli mordhotade.

Jag tycker det är oerhört bra med en öppen debatt med högt i tak, men våld och hot hör inte till den politiska debatten och måste alltid bemötas och motarbetas. För egen del får detta mig att bli ännu mer engagerad och viljan att arbeta för demokratin förstärks. Jag kan bara hoppas att alla inblandade ser allvaret i detta och tar sitt ansvar i den stundande valrörelsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar