16 juli 2014

Svar till Henrik Erngren Othén: Man ska komma fram när man ringer sin vårdcentral

Via SVTs valsatsning #dinröst har Henrik Erngren Othén berättat att han ringt sin vårdcentral 175 gånger innan han kom fram och kunde få ett sjukintyg. Här är hans inlägg http://instagram.com/p/qOUNfdCK5B/?modal=true Här kommer mitt svar till Henrik.

Hej Henrik,

Tack för din synpunkt om skånska vårdcentraler och jag är imponerad av din ihärdighet. Blir inte riktigt klok på om dina många samtal var på grund av tekniska fel, dvs att du inte kom fram eller om det var på grund av att du hamnade i telefonkö. Jag hade varit jättetacksam om du vill maila mig på gilbert.tribo[at]skane.se och berätta lite mer om vad som hände så vi kan gå vidare med detta i vår organisation. Jag har även uppmärksammat ansvarig divisionschef på händelsen.

Gällande telefontillgängligheten så visade det sig  i SKLs Öppna jämförelser 2013 att skånska vårdcentraler var sämst på att svara i telefon i hela landet. Så ska det absolut inte vara för om hela sjukvården ska fungera är det grundläggande att man lätt kan komma fram när man ringer sin vårdcentral. VI kände oss tvungna att göra något åt det och därför införde vi från 1 januari ett system där vårdcentraler som är svarar i telefon snabbt får en extra ersättning. Om någon vecka kommer vi att få statistik för hur vårdcentralerna har skött sig under det första halvåret, utifrån det får vi se om våra åtgärder fått önskad effekt. Om inte är jag beredd att inte nöja mig med moroten utan också ta till piskan, dvs inför böter för de vårdcentraler som inte svarar när människor ringer. /Gilbert


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar