22 augusti 2014

Svar på insändare/mail/tweet om psykoterapi

De senaste dagarna har jag blivit uppmärksammad på en insändare i Sydsvenskan både via mail och twitter. Frågan som lyfts är oerhört viktig då psykisk ohälsa ökar kraftigt i samhället. Jag vill därför publicera mitt svar till Jin Noah Maltehaim så att alla kan se det.

/Gilbert


Skickat: den 21 augusti 2014 14:17
Till: Jin Noah Maltehaim
Ämne: VB: Bättre tillgänglighet till psykoterapi

Hej Jin,
Tack för ditt mail och din sakliga och välskrivna insändare.

Det finns brister inom den skånska psykiatrin som delvis handlar om brist på resurser och delvis handlar om föråldrade strukturer och arbetssätt. Det pågår ett förändringsarbete inom psykiatrin, precis som inom all sjukvård, där slutenvård förändras till öppenvård. Jag tror det är ett nödvändigt arbete om vi ska kunna komma till rätta med de köer som du mycket riktigt påpekar finns och som du själv upplevt.

Psykiska sjukdomar ökar mest av alla och vi kommer behöver styra över resurser dit. Samtidigt är det avgörande att behandla psykisk ohälsa så tidigt som möjligt, därför behöver vi förstärka kunskapen på vårdcentralerna och bygga ut det vårdval för psykoterapi som infördes den 1 april i år. Innan jag blev politiker på heltid arbetade jag som socialsekreterare med socialt utsatta familjer som inte fungerade bra. Jag vet därför hur stor inverkan psykisk ohälsa har på människors liv och därför har jag under mina år som regionråd arbetat för en stärkt psykiatri.

Det vårdval som infördes 1 april innebär att du vid behov kan få upp till 25 behandlingstillfällen. Detta ingår även i högkostnadsskyddet så du betalar maximalt 1100 kr under en tolvmånadersperiod. Det enda du behöver är en remiss från din vårdcentral och därefter väljer du själv vilken av de drygt 200 ackreditterade enheterna du vill gå till.

Jag tror och hoppas att du hittar den hjälp du är i behov av inom vårdvalet.

Vänligen

Gilbert Tribo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar