1 december 2009

Äntligen!

om jag nu får lov att citera Gert Fylking. Jag är idag mycket positivt överraskad över den sydafrikanska omläggningen när det gäller HIV/AiDS frågan. Mbeki hävdade tidigare en massa galenskaper tex att han ifrågasatte om det överhuvudtaget fanns ett samband mellan HIV och AiDS. Zumas tal idag (som vad jag förstått) innehöll en hel del goda löften lovar gott för alla de drabbade i Sydafrika, men där är många år av försyndelser att rätta till. Dock kan jag konstatera att man inte behöver springa och testa sig i tid och otid som Zuma tycks mena, om man förstås inte lever ett utsvävande liv. Men det är klart bättre att man testar för mycket för HIV än för lite.

Jag får en klump i hjärtat när jag tänker på alla de stackars barn som utsatts för övergrepp bla i tron att sex med en oskuld skulle bota en från AiDS. Ibland blir jag alldeles förskräck över vad män kan förmå sig till (som tur var inte alla män).

Även om beskedet idag var ett klart fall framåt tar det tid innan den misstro och stigmatisering som de drabbade är utsatta för ändras. Det är dock viktigt att Zuma som högste ledare i Sydafrika har givit ett klart besked om var han står i frågan. Låt oss nu hoppas att det blir en reell förändring för de drabbade.

Jag försöker lite sporadiskt följa vad som händer i Sydafrika av mycket nostalgiska skäl. I början av mitt politiska engagemang jobbade jag mycket mot apartheid och att Sverige skulle bojkotta Sydafrika. Ett steg i mitt engagemang var att går runt och klistrade upp gul-svarta klistermärken med texten "Denna affär säljer sydafrikanska varor". Bojkott blev det och apartheid är avskaffat, men jag tror inte att mina klistermärken hade någon avgörande betydelse. Men man vet förstås aldrig! ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar