5 februari 2014

Minskad byråkrati – mer tid för patienter

Idag presenteras ett förslag till en tillfällig beredning, en Förenklingskommission, inom Region Skåne som ska se över hur vi kan minska byråkratin i den skånska vården. Jag är föreslagen att leda Förenklingskommissionen vilket glädjer mig. Ofta när jag är ute i våra verksamheter möter jag en frustration från våra medarbetare inom vården att det på senare år blivit för mycket byråkrati som tar tid från patienterna. Jag tycker det är viktigt att sätta ord och handling på denna frustration så att vi kan göra något åt det.

Det är enkelt att införa nya kvalitetssystem och nya dokumentationskrav eftersom det alltid är för den goda sakens skull. Policys och reglementen som ska reglera olika händelser och verksamheter framstår allt som oftast som bra saker. Men det finns en gräns när vi i vår iver att reglera allt får lägga allt mer tid på administration och uppföljning istället för att utföra våra kärnuppdrag, att ge en god och tillgänglig vård till skåningarna.

Jag antar mig detta uppdrag förutsättningslöst och med stor ödmjukhet inför att vissa beslut som jag själv varit med och fattat kan bli föremål för översyn utifrån att vi behöver dra ner på den administrativa bördan.

Vi kommer att några intensiva vårmånader göra ett flertal besök i vården i Skåne för att träffa medarbetare i vården och lyssna in vilka idéer som finns. Parallellt med detta kommer de centrala tjänstemännen att få i uppdrag att se över våra ackrediteringsvillkor för vårdvalen med mera.

Jag är spänd av förväntan inför detta och kommer gå in i arbetet med inställningen att allt är möjligt. Har du några tankar om hur vi kan minska byråkratin i den skånska vården får du gärna höra av dig till mig, gilbert.tribo@skane.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar