15 oktober 2015

Oroande situation på psykiatrin i Malmö och Lund

Jag tror att de flesta har vid det här laget tagit del av de hemska historier som har utspelat sig på psykiatrin i Malmö och Lund. Igår visades på Uppdrag Granskning återigen en fruktansvärd historia hur en ung man miste sitt liv på grund av självmord inne på slutenvården. Det är oerhört tragiskt att en ung människas liv har fått sättas till för att vi inte har en väl fungerande psykiatri. Det är tydligt att det krävs krafttag mot den här oacceptabla situationen och jag tar tydligt avstånd mot det som har hänt på psykiatrin.

Redan i somras när den första granskningen av psykiatrin blev känd var jag ute tidigt och krävde att en djupgående granskning behöver göras och att vi behöver starta ett värdegrundsarbete för att se till att historier som jag beskrev ovan aldrig inträffar igen.  Det sker nu en granskning av psykiatrin men arbetet med denna granskning startades alldeles för sent och vi har tappat värdefull tid i detta viktiga arbete. Jag hoppas nu att den granskning som görs kommer till botten med problemen och hittar lämpliga åtgärder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar