29 november 2013

One stop-shop i hudvårdvalet

Som liberal har jag som utgångspunkt att alla vuxna människor är kapabla att fatta kloka beslut utifrån sina egna behov och önskemål. Det är därför jag sedan jag engagerade mig i sjukvårdsfrågor och politiken i Region Skåne har drivit på för att skåningarna ska få bestämma mer själva när man blir sjuk. Det är bra att man själv kan välja och inte minst välja bort olika vårdgivare utifrån kvalitet, bemötande och service.

Därför är det extra kul att som en för tidig julklapp till skåningarna idag ha offentliggjort ackrediteringsvillkoren för fyra nya vårdval som införs den 1 april 2014. Det handlar om hud, ögon, LARO och psykoterapi. Alla vårdvalen kommer bidra till att köerna inom dessa områdena kommer att kortas och fler skåningar får vård snabbare.

En spännande del i hud är nyheten med så kallade "One stop-shop" som kommer införas vid exempelvis leverfläckar. Det kommer innebära att man som patient ska kunna få bedömning och behandling vid samma tillfälle. En förändring som skulle innebära att vi mer effektivt utnyttjar vårdtider samtidigt som patienten bara behöver besöka vården en gång i ärendet. Det är en spännande utveckling som jag gärna ser mer av i den skånska vården.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar