17 juni 2009

Grattis Tobias och Sverige!

Jag blev mycket glad när jag såg att valet fallit på Tobias Krantz. Jag har jobbat nära Tobias i flera frågor då han varit Folkpartiets socialpolitiske talesperson. Jag har även ingått i den arbetsgrupp som hade i uppdrag att ta fram nya program för FP i barn och äldrepolitiken.

Jag känner Tobias som en seriös och påläst person med ett stort mått av självdistans. Även om Tobias inte är känd för den breda massan har han haft en central roll i partiet under de senaste åren.

Dock finns det ett "fel" med Tobias och det är att han är en stark motståndare mot en en ökad regionalisering av Sverige. Han har doktorerat kring regionalisering i Europa, men jag ska inte lasta Tobias alltför hårt i denna fråga. FP:s Landsmöte har biträtt den ståndpunkt jag själv har att vi behöver stärkta regioner, så jag har gått hopp om att FP fortsätter driva den frågan.

Jag tycker att Tobias blir en utmärkt forsknings- och högskoleminister, med sin akademiska bakgrund. Men hade han blivit kommunminster hade jag varit mer oroad över hans ställningstagande i regionfrågan .

Flera medier rapporterar om utnämningen.

KB SDS DN HD Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar