9 juni 2009

Utebaden i Kristianstad

Jag blir ofta kontaktad av olika personer i Vä som är irriterade på att man från kommens sida valt att stänga Vä-badet. Irritationen beror till största del på att det gick snabbt och att det inte fördes någon som helst dialog från Kultur- och fritidsnämndens sida. Jag delar stora delar av kritiken i att det skulle gå snabbt.

När det frågan om kommunen ska driva friluftsbad överhuvudtaget är jag mer skeptisk. Kommunen har ett flertal friluftsbad i bla Huaröd, Åhus och Degeberga. Jag anser att man borde ta en diskussion med föreningarna på orterna om de är beredda att ta över baden och driva dem. Givetvis måste någon form av driftsbidrag utgå, men genom att låta föreningar eller kanske rentutav privata intressenter ta över kan man uppnå flera positiva saker. Jag är övertygad att man genom en närmare förankring på orten skapar en bättre känsla och uppslutning för badet. Jag hoppas nu innerligt att Kultur- och fritidsnämnden tar ärendet kring friluftsbadet i Vä (och övriga friluftsbad) en vända till för att se om det finns alternativ till en stängning. Jag är nämligen övertygad om att alternativen finns.

Jag hoppas innerligt att en lösning hittas så att barnen i Vä med omnejd kan få bada i sitt älskade utebad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar