......kommer säkerligen sossarnas kommentar att vara. Det har varit deras standardsvar på i stort sett allt som AlliansRegeringen gjort under den här mandatperioden.
Det är en kraftfull satsning på att stärka svensk och skånsk infrastruktur Givetvis kan man alltid önska sig mer, men infrastrukturen är fylld av gamla socialdemokratiska hål och försyndelser.
Jag är mycket glad över att vi lyckats få in en utbyggnad av E 22 till motorväg och så även Pågatåg nordost. Nu måste väljarna i Skåne förstå att att en röst på vänsterblocket säkerligen kommer att innebära att t ex en utbyggnad av E 22 till motorväg körs ut i evigheten. Folkpartiet har lyckats få med att en studie ska se om det behövs ytterligare en förbindelse över Öresund. Givetvis är det dags att projektera för en HH-led.
KvP SDS Aftonbladet KB HD HD DN KvP SvD KB Nsk Nsk
Jag läser infrastruktur och ser bara ord som behandlar väg- och tågtrafik. Du som jobbar med närsjukvård borde ifrågasätta var t.ex. cykel-infrastrukturen, ljudföroreningar, för höga halter kväveoxid, partikelföroreningar o.s.v. kommer in i bilden. Kanske lite mer än utbyggnad av motorvägar. Men, jag kan ju ha fel.
SvaraRaderaHej Marcus. Just i denna del som presenterades är det satsningar på den något större infrastrukturen. När det gäller cykelvägar avsätter Region Skåne såväl som kommunerna en hel del pengar till att bygga ut dessa. Det krävs en mängd insatser för att minska buller och andra bekymmer. Men det förhindar inte att det krävs stora insatser för att lösa de proppar som finns idag på våra vägar och järnvägar.
SvaraRaderaI Skåne satsas totalt drygt 19 miljarder kronor, av totalt 482 kr. Det är 3,9 %. Skånes befolkning utgör 12,5 % av Sveriges befolkning! Man kan inte annat än statistiskt komma fram till just: ja, det är bevisligen för lite! m v h Linn
SvaraRaderaFör lite till Skåne och i senaste laget!
SvaraRaderaTyvärr är alliansen alltför enögt mellansvensk som ånyo tar sig uttryck i snedfördelning av statliga infrastrukturpengar.
I Skåne får kommuner och regionen i betydande delar finansiera Citytunneln, Pågatåg till Mö-Trelleborg & E22 för att staten skall släppa till sina medel överhuvudtaget. Titta också på Skåne's oproportionellt låga andel av de nya satsningarna.
Skåne är också styvmoderligt behandlad av Alliansen vad avser timingen av infrastruktursatsningar. Öresundsbron har varit klar länge, citytunneln klar i år men Skåne kommer pga försenade järnväg/Pågatågssatsningar inte under överskådlig tid nå ikapp GBG & Sthlm vad avser spårbunden kollektivtrafiks andel av total kollektivtrafik.
Skåne får därför fortsätta lida av utsläpp från bussar och bilar på överfyllda vägar, typ E6, E22 etc.
Per
Hej! Jag måste säga att jag håller med Marcus. Skåne lämpar sig synnerligen väl för cykling. Att investera i infrastruktur för cykling är billigt och kostnadseffektivt. Vägnätet avlastas i takt med att fler tar cykeln till jobbet. Problemen med buller och skadlig luft minskar. Ta gärna en titt på bloggarna Amsterdamize.com och Copenhagenize.com. Dessa bloggar handlar om cykling i Amsterdam respektive Köpenhamn, två städer där cyklingen är högt prioriterad. Viktigt är också att cykling fungerar bra på lite längre distanser så att man tryggt och säkert kan transportera sig, inte bara inom, utan också mellan städer. Ta gärna en titt på den här youtube-filmen som visar hur cykelbanorna är skyltade i Nederländerna.
SvaraRaderaGivetvis tycker jag att det hade varit bra med ytterligare resurser till skåne. Problemmet för oss har varit en kraftig medfinansiering i andra delar av Sverige. Både genom att kommuner/landsting/regioner lagt in betydande summor men också genom finasiering med avgifter såsom trängselavgifter. Självklart måste det satsas på cykelleder/vägar för att underlätta cyklandet. Mycket av detta arbete kan dock kommunerna påverka direkt då det i många stycken är en fråga som och Region kan besluta om själv. Tyvärr är det så att det finns extremt uppdämda behov på infrastrukturens område, då tidigare sosse-regeringar totalt misskött vägar och järnvägar.
SvaraRadera