22 mars 2010

Intressant dag imorgon

Imorgon hoppas jag att den dunderförkylning jag drabbats av har gått över lite. Har lite olika saker inbokade men framförallt två saker tycker jag ska bli riktigt intressanta.

För det första ska jag tillsammans med ett par av mina kollegor träffa flera företrädare för de skånska förlossningsklinikerna. Ska bli givande att höra deras synpunkter och vad som behöver förbättras. Gissningsvis kommer det att bli en hel del diskussion om eventuell framtida barnmorskebrist, patientsäkerhet och hur vi ska kunna jobba skåneövergripande kring förlossningsfrågorna. Kan tänka mig att det också blir en och annan diskussion kring det kommande valfrihetssystemet för mödrahälsovården.Det är alltid nyttigt att träffa verksamheten och se/höra hur det fungerar och vad som är angeläget att arbeta med. Tyvärr hinner jag det alldeles för sällan, även om jag försöker prioritera det.

För det andra är Regionfullmäktiges alla partier inbjudna av Legitimerade Sjukgymnasters Riksförbund att diskutera rehabilitering/sjukgymnastik. Här gissar jag att det blir en hel del diskussion kring Hälsovalet och dess konsekvenser för sjukgymnastiken. Anledningen till att vi valde att lägga in sjukgymnastiken i det samlade uppdraget till vårdenheten är att vi vill hålla ihop hela kedjan /processen kring Patienten. Det har tidigare gjorts mycket bra arbete men många gånger som små fristående inslag än som en samlad insats för att hjälpa patienten i dess rehabilitering Jag tycker att det är oerhört väsentligt att alla inblandade i en patients rehabilitering jobbar tillsammans för och efter den enskildes bästa och behov. Stora farhågor lyftes innan Hälsovalets införande att sjukgymnastbesöken skulle minska. Än så länge kan vi inte se detta utan istället ökade besöken med 1,1% från den 1/5 tom den 31/12 2010. Dock kan vi se en minskning hos "taxesjukgymnasterna" med -2,3% och en kraftig ökning på Häsovalsenheterna med 21,5%. Men som sagt ska det bli intressant att vara med i diskussionen/frågestunden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar