5 december 2013

Byråkratin måste minska i sjukvården

Under hösten har jag träffat många människor som arbetar i den skånska vården och fått flera berättelser till mig om hur den skånska vården fungerar. Det är alltid olika svar beroende på var i Skåne man är och vem man pratar med, men en återkommande kritik mot vårt sätt att bedriva sjukvård är att den administrativa bördan på läkare framför allt är för stor.

Igår läste jag även nyheten om att myndigheten för vårdanalys släppt en rapport där de pekar på att den administrativa bördan på läkare måste minska till förmån för att mer tid läggs på att träffa patienter. Till detta kan läggas att jag och mina politiska kollegor under hösten har hanterat en mängd olika ackrediteringsvillkor för 2014, som är omfattande och inte alltid jätteenkla att förstå.

Det är viktigt att vi som vårdhuvudman ställer höga krav på dokumentation och kvalitet på våra verksamheter men jag tror det är dags för oss att genomgripande se över vilken administrativ börda som faktiskt lagts på läkare och annan sjukvårdspersonal. Många saker kan säkert rationaliseras och vissa administrativa uppgifter kan säkert tas bort helt. Ska vi kunna möta framtidens behov av välfärd är det viktigt att vi arbetar smartare på alla sätt, även när vi ställer upp krav på administration. Det är därför hög tid att vi kraftsamlar kring denna otroligt viktiga fråga. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar