31 december 2013

Folkpartiets vallöfte från 2010 uppfyllt – Primärvården får allt mer av kakan

Jag har länge varit engagerad i sjukvårdsfrågorna i Skåne. För drygt tio år sedan när jag blev invald i Regionfullmäktige för första gången insåg jag att en viktig förändring som behövdes i Skåne för att vården skulle fungera bättre var att mer pengar behövdes läggas på vårdcentralerna. Vården måste komma närmare skåningarna, vårdcentralerna måste komma först. Sydsvenskan skrev i fredags om att primärvården (dvs vårdcentralerna) är den verksamhet i Region Skåne som har ökat mest procentuellt mellan 2005-2012. Detta är mycket bra för hela den skånska vården.

Inför valet 2010 lovade Folkpartiet att vårdcentralerna skulle tillföras 250 miljoner kronor utöver uppräkningar för priser, löner och befolkning. Många politiker har under åren lovat att satsa på vårdcentralerna, tyvärr visade det sig vara tomma ord. Därför är det skönt att kunna skriva att i och med budget 2014 så är Folkpartiets löfte från 2010 uppfyllt och vi kan se effekterna inte bara i pengar utan även i verksamhet. Det finns fler vårdcentraler på fler orter än tidigare och mer och mer vård flyttas till vårdcentralerna för att på så sätt öka tillgängligheten till vården för skåningarna. Det känns riktigt bra att kunna bocka av detta vallöfte.

Jag och Folkpartiet i Region Skåne är just nu uppe i arbetet med att titta ytterligare fyra år framåt på hur vi kan stärka vården fram till 2018 och det är ett spännande arbete. Har du förslag på vad som behöver göras är du välkommen att höra av dig till mig på gilbert.tribo@skane.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar