19 november 2014

Glasäpplet ett ledande exempel på vilken resa de skånska vårdcentralerna har gått igenom

För åtta år sedan fick jag förmånen att ansvara för de skånska vårdcentralerna. En av mina första uppgifter var att instifta ett förbättringspris för vårdcentralerna, ett pris som premierar alla de goda exemplen som finns ute på de skånska vårdcentralerna, en stark kontrast till den ofta ensidiga kritiken som vill måla hela den skånska vården nattsvart. Idag har jag delat ut Glasäpplet och det kommer nu att dröja ett tag innan jag eventuellt får möjligheten att göra det igen. Varje år som jag har delat ut priset slås jag av all den kompetens, glädje och vilja som så många vårdcentraler har för att hela tiden leverera den bästa vården till skåningarna. Årets pristagare var inget undantag, det är bara att se motiveringarna nedan:

Årets pristagare
”Nova Veberöd levererar toppresultat på medicinska kvalitetsparametrar varje år och har mycket nöjda patienter”

"Sorgenfrimottagningen har en fin tradition av bra resultat för medicinska kvalitetsparametrar. Nu är Sorgenfrimottagningen även ett föredöme tack vare en markant resultatförbättring i det patientupplevda bemötandet."

Laurentiikliniken, Lund
”Hedersomnämnande för stor uppskattning bland medborgare”

Motivering Vårdcentralen Näsby
”Hedersomnämnande för stor uppskattning bland medborgare”

Det är lätt att glömma i detta sammanhang vilken fantastisk resa som de skånska vårdcentralerna har gått igenom sedan glasäpplet instiftades. 2006 var det långa köer och väldigt svårt att komma till på telefon samt att Region Skåne satsade minst på vårdcentralerna i landet. År för år har Region Skåne tagit stora steg och har en positiv utveckling. Köerna har kortats och vi har aldrig satsat så mycket på vårdcentralerna som vi gör idag.

Mitt mål har hela tiden varit att ta de skånska vårdcentralerna från botten till toppen. Vi har kommit en bra bit på vägen, vi ligger nu över medel.Vägen till toppen når vi genom att fortsätta att utbilda fler läkare, höja statusen på vårdcentralerna och lägga ännu mer resurser på att korta telefonköerna. Senast S och MP hade makten valde man att inte prioritera vårdcentralerna, det är på tiden att de inser hur viktiga vårdcentralerna är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar