7 oktober 2009

Gott besked från Björklund!

Fick under gårdagen besked om att Folkpartiets partistyrelse beslutat att ställa sig bakom en utbyggnad av HH-tunneln. Folkpartiet i Skåne har under flera år drivit frågan om att vi behöver ytteligare en fast förbindelse över Öresund, då vi ser att kapaciteten på Öresundsbron inom en snar framtid kommer att vara maxad.

Det har varit en viktig fråga för oss skåneliberaler och det är glädjande att vi internt i partiet fått gehör för tunnelbygget. Jag ser fram emot att den här frågan nu förs upp på nationell nivå och inte minst med det här välkomna budskapet. Jag hoppas och tror att detta blir början på en förutsättningslös dialog med den danska regeringen som än så länge varit ganska avvaktande.

Jag är helt enig med Björklund om att en bro mellan Helsingborg och Öresund kommer att göra Öresundsregionen till den ledande tillväxtregionen i Nordeuropa. Vi är i Skåne redan på god väg att nå dit och det kommer att bli ännu bättre när ESS-anläggningen kommer på plats i Lund.

Flera medier skriver om Björklunds besked. Här nedan är några exempel:

SDS Sydnytt HD TA KVP HD2

3 kommentarer:

  1. Hej Gilbert.
    Ville bara tala om att jag länkat till din blogg från min, hoppas det är ok?
    MVH
    Louise Stjernquist - Fp Höganäs

    SvaraRadera
  2. Otroligt viktigt för Skåne, måtte detta nu gå snabbt!

    SvaraRadera
  3. Jag är enig om att en förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör är mycket välkommen, men Jan Björklunds tydliga uttalande om att det i så fall är självklart med även en biltrafikförbindelse ställer jag mig frågande till.

    http://stadsplan.blogspot.com/2009/10/hh-tunnel-i-drift-2020.html

    SvaraRadera