22 oktober 2009

Ytterligare ett steg på vägen!.....

......Eller ytterligare asfalt till E 22. Idag presenteras ett avtalsförslag med Kristianstads kommun, Region Skåne och Vägverket som innehåller en tidigareläggning av arbetet med E22:an.
Regeringen har ju sedan tidigare fattat beslut om en närtidssatsning där delarna Hurva-Rolsberga och Hörby Norra- Linderöd återfinns. Avtalet som presenteras idag innebär i korthet att Region Skåne och Kristianstads kommun förskotterar pengar så att andra delar av E22 kan byggas om tidigare. De delar som nu berörs är Rolsberga-Fogdarp och Linderöd-Vä.

Vi är många som arbetat hårt för att E 22 ska byggas ut till motorväg genom Skåne och helst hela vägen upp till Norrköping. Jag har häcklats av vissa s-märkta politiker under denna mandatperioden för att jag drev E 22 utbyggnad när jag satt i opposition och de har undrat varför jag tystnat. Kan bara konstatera att jag lyckats bättre än vad de gjorde med sitt arbete, då E22 försvann helt ur alla planer under deras styre. Regeringen har som sagt var genom närtidssatsningen redan prioriterat E 22 och de delarna börjar byggas redan under 2010.

Jag är oerhört glad över att vi nu kan presentera en lösning som gör att ytterligare delar byggs ut till motorväg. Avtalet innebär att om alla delar faller på plats ska bla sträckan Linderöd-Vä börja byggas under 2013 genom att Region Skåne och Kristianstad kommun förskotterar pengar.

Miljöpartiet försöker vinna billiga enkla poäng idag genom att försöka bunka ihop oss med sverigedemokraterna. Jag tycker att detta är ett riktigt lågvattenmärke av mp.

Olika media skriver om detta:

KB YA SKD HD

1 kommentar:

  1. Då fattas bara Fogdarp-Hörby Norra samt Fjälkinge-Gualöv i Skåne! I Blekinge kommer åtminstone Sölve-Stensnäs också igång snart.

    SvaraRadera