16 april 2009

Början på en viktig diskussion om ungas situation?

Idag har mycket av nyhetsbevakningen kring hälsofrågor handlat om åklagare hammarstrands utspel om att utskrivning av p-piller till en 14-åring skulle kunna klassa som medhjälp till våldtäkt. Olika artiklar i diversetidningar hittar du på DN här Kristianstadsbladet här Sydsvenskan här.

Jag vill först göra väldigt klart att jag tycker att åklagaren i sin åsikt är helt ute och cyklar, men skulle han ha rätt i tolkningen av lagstiftningen tycker jag att vi har stora bekymmer. ungdomsmottagningarana bedriver en fantastiskt bra verksamhet och ett viktigt förebyggande arbete i att prata om sexualitet med våra ungdomar, där jag för övrigt anser att många skolor brister i sitt ansvar som de trots allt har. Ungdomsmottagningarnas förebyggande arbete skulle kunna försvåras av åklagarens tolkning och det skulle vara mycket olyckligt när vi istället behöver arbeta än mer med att möta ungdomarna och deras olika frågeställningar. Vi lever i en tid när vi ser att de sexuellt överförbara sjukdomarna ökar och den psykiska ohälsan är stor bland ungdomar.

Jag hoppas att inspelet idag möjligen kan leda till en fördjupad diskussion och reflektion kring ungas situation och isåfall kan det föra något gott med sig, men annars har hans utspel mest gjort skada. Sedan är det viktigt att vi håller levande anmälningsskyldigheten vid misstanke om att barn far illa. Personal som arbetar med barn och unga måste anmäla när de misstänker att den unge far illa, de måste alltså inte veta. Tyvärr verkade åklagaren i TV-programmet Debatt inte ha detta riktigt klart för sig.

Till sist vill jag slå ett slag för www.umo.se , ungdomsmottagningarnas officiella sida och lite stolt berätta att Region Skåne är värd för den stora nationella ungdomsmottagningskonferensen i slutet av maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar