18 april 2009

Hembesöksbilarna misslyckade?

I dagens Sydsvenska (läs här) riktas en del kritik mot hembesöksbilarna. Kritiken är i mitt tycke i flera fall berättigad. Jag har ett ansvar i detta då jag varit med och fattat med beslutet om hembesöksbilarna. Tanken var att öka tillgängligheten för framförallt äldre och barnfamiljer genom att erbjuda dem hembesök.

I förhandlingen mellan partierna i majoriteten kom vi överens om att hembesöken skulle triageras dvs det var inte bara att som medborgare ringa och beställa ett hembesök utan det skulle bedömas av tex vårdcentralen, sjukvårdsrådgivningen eller sjuksköterska i kommunal hemsjukvård som efter bedömning skulle beställa hembesöksbilen. Jag kan konstatera att vi inte lyckats få tillstånd en effektiv överlämning till läkarbilarna i alla lägen. Detta måste vi lösa för att kunna ge den service vi önskar ge medborgaren. Sen har Carema en del utvecklingsarbete kvar i sin del för att jag ska kunna känna mig tillfreds. Vi måste också hitta bättre sätt att informera medborgarna. Jag kan konstatera att vi har flera förbättringsområden kvar innan vi har en hembesöksverksamhet som flyter bra. Man får alltid räkna med vissa inkörningsproblem i början, men nu måste det lösas.


Men än är det absolut inte dags att döma ut hembesöksbilarna som misslyckade! Jag är övertygad om att problem går att lösa om alla bara tar krafttag för att göra det och drar åt samma håll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar