15 april 2009

Paddyngel

Kan inte låta bli och skriva om den mängd paddyngel mina barn med benäget bistånd föder upp. Under påskhelgen besökte vi min farmor och i hennes damm finns det paddor och dessa hade givetvis lagt en massa ägg. Vi tog med oss en klase ägg hem och la i en burk, då jag har ett minne att jag gjorde som barn. Till min hustrus fasa dröjde det inte många dagar innan äggen kläcktes och blev små yngel. Barnen är helt fascinerade över detta underverk och spanar ständigt in dessa små liv. Vi var alla lite fundersamma hur vi skulle sköta de små liven, men då fann dottern en bok om Pettson och Findus. Boken innehåller en massa tips på olika saker man kan göra vid olika tillfällen på året. Den innehöll bl a tips på hur man sköter om grod- och paddyngel. Efter tipsen har vi lagt i en sten så att ynglen kan klättra upp på när de får små framben (detta för att ynglen ska kunna komma upp och andas när de får små ben). De ska också matas med fiskmat eller havregryn. De är väldigt söta med sina gälar utanför kroppen. Återkommer med mer bravader från ynglen längre fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar