14 april 2009

Politikers utlandsresor

För ett par veckor sedan var det stora rubriker i tidningarna om att SKL:s (Sveriges kommuner och Landsting) styrelse reste på studieresa till USA. Bl a Kristianstadsbladet (läs här) skriver om detta och nämner t ex oppositionsrådet Helen Fritzon (S) från Kristianstad. Jag tycker visserligen att politiker och tjänstemän ibland måste resa utomlands för att studera hur man löser olika saker på andra ställen i världen. Jag tror nämligen inte att vi alltid har den bästa lösningen i Sverige. Men kostnaderna för resan och antalet som reser måste stå i proportion till vad man ska studera.

Jag tycker dock att man måste ha stor respekt för att vi nu befinner oss i en kraftig finanskris och lågkonjunktur och att vi alla då måste dra vårt strå till stacken för att hålla igen. Jag sitter själv i Äldre- och primärvårdsberedningen på SKL och skulle nu ikväll landat i Skottland på en studieresa. För ca 3-4 veckor sedan meddelade jag att jag inte tänkte delta i studieresan. Jag tycker att jag som förtroendevald måste föregå med gott exempel i dessa kristider.Vi måste alla ta oss en funderare över vad vi kan göra för att vissa återhållsamhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar