16 april 2009

Framtiden för Kristianstad

Var idag och träffade Lena Åsheim som är VD för Krinova science park. Krinova är en företagspark i anslutning till Högskolan i Kristianstad. Om du vill kommer du till deras hemsida här. Vi hade ett intressant kunskaps- och erfarenhetsutbyte. Lena lärde mig en hel del om livsmedelsförtagens utvecklingspotential i nordöstra Skåne. Utan att lasta Lena på något vis då hon verkar göra ett förträffligt arbete så blir jag mer och mer bekymrad över Kristianstads attityd till omvärlden, oberoende av vilken majoritet som styr staden. Jag förstår om detta blir lite kryptiskt men jag behöver fundera på min kammare och försöka formulera mina tankar innan jag kan sätta dem på pränt.

Klart för mig är iallafall att Kristianstad måste ta sig ur sin bubbla av att vara "residensstad och militärstad" och blicka mer framåt vad som kan göras för att dra fördel av sitt läge. Dels ligger vi nära det expansiva västra och kanske framförallt det sydvästra skåne, dels har vi ett unikt läge med livskvalitet. Vi kan inte passivt sitta och se på medan vi blir frånsprungna och tro att utvecklingen ska komma till oss. Vi måste bli bättre på att agera aktivt i tidigt skede och inte bara reagera när vi känner oss hotade. Men för att detta ska ske behöver vi arbeta mycket med attityden gentemot omvärlden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar