28 april 2009

Mitt första gruppledaranförande

Nu är det avklarat. Mitt första anförande som gruppledare för folkpartiet i Region Skåne, alltså. Trots att jag pratat i fullmäktige många gånger var jag nervös inför detta anförande. Jag tycker att det gick hyfsat bra, men det är inte jag som kan bedöma det utan de som lyssnade.

Jag lyfte bla fram viktiga socialliberala satsningar som gjort under 2008 såsom pengar till Fontänhusen, vård för hemlösa och skattesubventionerad akut vård till gömda flyktingar.

Uno Aldegen försökte göra gällande i replikskiftet att vi tagit bort E 22 och inte lyckats få motorvägen utbyggd. Till viss del har han rätt då vi inte får hela vägen utbyggd till motorväg och det är jag besviken över, men jag har inte givet upp hoppet än. E 22 är återigen med i planen och inte borttagen längre, vilket var det S lyckades med under sin majoritet. Då flyttades pengarna till Trollhättan istället. Sedan har vi lyckats få med delar av E22 redan i närtidssatsningen som startar innan eller under 2010. Jag kommer att fortsätta min kamp för E22 och jag kan bara uppmana Uno att göra detsamma och inte bara när han är i opposition.

Sedan är det en lite intressant dag då det twittras från fullmäktige. Martina Glimberg på sydsvenskan och region skåne twittrar. Kristianstadsbladet skriver om det här. Följ twittrandet här. Jag nämnde detta i mitt anförande och gjorde kopplingen till vad den tekniska utvecklingen kan leda till. Exempelvis Klamydia på webben där man enkelt kan beställa ett klamydiatest hem, än är det inte tekniskt möjligt att lämna det direkt i datorn ;-).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar